освіта Бердянщини

ОСВІТА ЗАПОРІЗЬКОГО КРАЮ 2018

Отображается файл "Гуріна.png"



Отображается файл "Гуріна.png"

КОНКУРС ОСВІТА БЕРДЯНЩИНИ 2018





Автор досвіду: Гуріна Марина Степанівна, вчитель англійської мови, спеціаліст І категорії, старший вчитель Дмитрівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Бердянської районної ради Запорізької області














КОНКУРС ОСВІТА БЕРДЯНЩИНИ 2017



Анотація

Гуріна М.С.
«Сценарії «Класу Майбутнього» для розвитку компетентностей 21 сторіччя на уроках англійської мови»
Дмитрівка, 2017.
    У роботі визначено на яких педагогічних ідеях ґрунтується досліджувана проблема, з’ясовуються шляхи підвищення продуктивності сучасних підходів  та їх вплив  на формування комунікативної компетенції та стійкої мотивації учнів до вивчення англійської мови. Розглядається варіативність використання різних форм організації навчальної діяльності.
      Презентовано  сценарії «Класу Майбутнього»  для розвитку компетентностей 21 століття на уроках англійської мови.
   Досвід рекомендовано впроваджувати вчителям іноземних мов загальноосвітніх навчальних закладів у навчальній та виховній роботі.  


матеріал можна подивитися за наступними посиланнями



1. Інформація про учасника:     https://cloud.mail.ru/public/DV6X/SBJpK38iS  

 https://cloud.mail.ru/home/Освіта%20Бердянщини/Інформаційний%20лист.docx

2. Опис досвіду:  

  https://cloud.mail.ru/public/3MvW/BScbDccHN

 https://cloud.mail.ru/public/EHbn/8CWnVEjyU

https://cloud.mail.ru/public/91ha/E2wM1v6iJ

3. Резуьтативність:      https://cloud.mail.ru/public/KSwK/hk7f74m2V 

https://cloud.mail.ru/public/JHFp/EhAkY89wp

4. Додатки    https://cloud.mail.ru/public/A3Cj/83dgaS7oo




















«Нетрадиційні уроки іноземної мови -  запорука формування комунікативної компетенції учнів »



«Учитель повинен свідомо йти у ногу з сучасністю,
 пройматися й надихатися силами, що пробудилися в ній»
А. Дiстервег
Актуальність досвіду зумовлена тим, що останнім часом проявилася тенденція зниження інтересу учнів до занять іноземною мовою. Відбулося відчуження їх від пізнавальної праці. Використання традиційних форм навчання призвело до того, що дітям стало нудно вчитися, у них немає можливості реалізувати свої потреби в самовираженні, самопізнанні і самоствердженні. Комбінований урок спрямований в основному на пасивне засвоєння запропонованого вчителем матеріалу, заучування правил, без урахування здібностей, схильностей, інтересів учнів. Формування активної особистості неможливо без активності в оволодінні знаннями. Педагогічна творчість вчителя, звільняючись від шаблону, створює цікаві приклади нестандартних форм навчання, що дозволяє повернути втрачений інтерес до вивчення іноземної мови, привернути увагу, активізувати діяльність учнів, змусити їх мислити, шукати, діяти
Перспективність досвіду полягає у визначенні нетрадиційних форм уроків,як складової інноваційних технологій навчання, що дозволяють оптимізувати освітній процес,  підвищити ефективність засвоєння навчального матеріалу та мотивацію учнів.
Провідна педагогічна ідея досвіду – формування конкурентноспроможного учня, який поєднує теоретичні знання з практичною діяльністю, володіє необхідними знаннями, уміннями і навичками, завдяки виробленню оптимальних рішень, застосуванню методів і прийомів підвищення мотивації до вивчення іноземної мови.
Практична значимість полягає у розробці серії нестандартних уроків для учнів школи з використанням педагогічних інновацій, що підвищують якість навчального процесу й ефективність засвоєння матеріалу учнями.
Теоретичною базою досвіду є наукові праці методистів-викладачів Бекреньової І.І., Вєтохова О.,Витлиної Ж.Л. , Гапонової С.В., КармишевоїТ.В., Пассова Е.І., Кужель О.М., в яких висвітлюються проблеми використання і впровадження новітніх форм навчання.
Відомо, що ефективність навчального процесу багато в чому визначається умінням учителя організувати педагогічне спілкування з учнем. Тому методологічні та прикладні аспекти педагогічного спілкування є об'єктом ретельного вивчення, яке проводили і проводять психологи і педагоги (Ш. А. Амонашвілі, В. А. Зимова, В. О. Кан-Калик, А. А. Леонтьєв та ін). У психолого-методичній літературі розглядаються також різні питання навчального співробітництва в процесі вивчення іноземних мов (Роботи М. А. Ариян, В. Л. Бім А. С. Карпова, Р. А. Китайгородської, Р. В. Рогового та ін).
Технологія досвіду передбачає поєднання пошукових, дослідницьких, прогресивних активних методів інтерактивного навчання під час проведення нетрадиційних форм уроків,.
Основною формою навчання в роботі педагога є застосування нестандартних уроків, що активізують сфери комунікативних умінь, лінгвістичних знань, які сприяють формуванню соціально-комунікативної компетентності школярів. [додатки 2-13]
Автор досвіду доводить важливість використання нестандартних уроків для формування комунікативної компетентності учнів. Саме вони збуджують творчість учнів, створюють атмосферу розкутості, емоційного піднесення, залучають позашкільні інтереси і захоплення дітей до навчального процесу.
ІІ. Основна аналітична частина.
Суть нестандартних уроків досліджували багато педагогів, методистів. Зокрема на думку О. Антипової, В. Паламарчук, Д. Румянцевої, суть нестандартного уроку полягає в такому структуруванні змісту і форми, яке б викликало насамперед інтерес учнів і сприяло їхньому оптимальному розвитку й вихованню. Л. Лухтай називає нестандартним такий урок, який не вкладається (повністю або частково) в межі виробленого дидактикою, на якому вчитель не дотримується чітких етапів навчального процесу, методів, традиційних видів роботи. Е. Печерська бачить головну особливість нестандартного уроку у викладанні певного матеріалу у формі, пов’язаній з численними асоціаціями, різними емоціями, що допомагає створити позитивну мотивацію навчальної діяльності О. Митник і В. Шпак наголошують, що нестандартний урок народжується завдяки нестандартній педагогічній теорії, вдумливому самоаналізу діяльності вчителя, передбаченню перебігу тих процесів, які відбуваються на уроці, а найголовніше – завдяки відсутності штампів у педагогічній технології.
Нетрадиційний урок - це урок, який не відноситься ні до однієї з відомих класифікацій, йому притаманна значна варіативність структури, він заснований на творчості, імпровізації, на взаємодії учня і вчителя при їх захопленості спільною творчою діяльністю. І, нарешті, він заснований на тому, що учень є не тільки об'єктом, але і суб'єктом навчальної діяльності.
 Мета нетрадиційних уроків: відпрацювання нових методів, форм, прийомів і засобів навчання, що веде до реалізації основного закону педагогіки – закону про активності навчання.
Що дає застосування таких уроків у навчальному і виховному процесі? Як показує практика, нетрадиційні форми навчання передбачають: використання колективних форм роботи;  прищеплення інтересу до предмета; • розвиток умінь і навичок самостійної роботи; активізацію діяльності учнів; при підготовці до уроку учні самі шукають цікавий матеріал; більш повне здійснення практичної, виховної, освітньої та розвиваючої цілей навчання; становлення нових відносин між вчителем і учнями. - здійснюється контроль знань, навичок і умінь учнів з певної теми; - забезпечується ділова, робоча атмосфера, серйозне ставлення - передбачається мінімальне участь на уроці вчителя.
Автор досвіду поєднує наступні інноваційні форми роботи та технології під час організації нестандартних уроків: інформаційні комп’ютерні технології; групові та парні форми роботи; прийом гри ; проектну технологію; індивідуальну форму роботи з учнями, комунікативну технологію (ауді- та відеозаписи); інтерактивні технології (конференції, дебати), спеціалізовані уроки при вивченні тематичного блоку, технологію оцінювання успіху учня (технологія портфоліо), технологію адаптаційного навчання (рольові ігри, міні спектаклі)
Нетрадиційний урок – імпровізоване навчальне заняття з вільною структурою. За своїм призначенням він може бути і уроком вивчення нового, і уроком повторення, і узагальнюючим, і уроком комбінованого типу. Автором відпрацьовані наступні форми нетрадиційних уроків. [додаток 1].
Інтернет - урок Інтернет володіє колосальним інформаційним потенціалом, що створює унікальні можливості для вивчення іноземної мови завдяки використанню автентичних текстів, спілкуванню з носіями мови, тобто він модулює природне мовне середовище. Основна мета – формування комунікативної компетенції, яка передбачає здатність до міжкультурної взаємодії.  Використовуючи інформаційні ресурси мережі Інтернет, можна, більш ефективно вирішувати цілий ряд дидактичних завдань на уроці: - удосконалювати вміння аудіювання на основі автентичних звукових текстів мережі Інтернет; - поповнювати словниковий запас  як активною, так і пасивною лексикою сучасної мови; - формувати стійку мотивацію іншомовної діяльності. Включення матеріалів мережі в зміст уроку дозволяє учням краще зрозуміти життя на нашій планеті, брати участь у спільних дослідних, наукових і творчих проектах, розвивати допитливість і майстерність. [додаток 2]
Урок проект. Метод проектів спрямований на те, що б розвинути активне самостійне мислення дитини і навчити його не просто запам'ятовувати і відтворювати знання, які дає школа, а вміти застосовувати їх на практиці. Основна ідея методу проектів полягає в тому, щоб перенести акцент з різного виду вправ на активну розумову діяльність учнів у ході спільної творчої роботи. [додаток 3]
 Відеоурок. Опанувати комунікативною компетенцією, не перебуваючи в країні мови, що вивчається, справа дуже важка. Тому важливим завданням вважаю створення реальних і уявних ситуацій спілкування на уроці іноземної мови з використанням різних прийомів роботи. Не менш важливим є залучення школярів до пізнання культурних цінностей народу – носія мови. Для цього використовуються відеофільми, що сприяє інтенсифікації навчального процесу і створює сприятливі умови для формування комунікативної компетенції учнів. Практика показує, що відеоуроки є ефективною формою навчання. [додаток 4]
Урок – екскурсія. У наш час, коли все ширше і ширше розвиваються зв'язки між різними країнами і народами, учень повинен вміти провести екскурсію по місту, розповісти іноземним гостям про самобутність культури і т. д. Принцип діалогу культур припускає використання матеріалу про рідний край, культуру країн. (додаток 5)
Урок – спектакль. Використання інсценізацій  художніх творів зарубіжної літератури на уроках іноземної мови вдосконалює фонетичні навички учнів, забезпечує створення комунікативної, пізнавальної та естетичної мотивації. Такий вид роботи активізує розумову і мовленнєву діяльність учнів, розвиває їх інтерес до літератури, служить кращому засвоєнню культури країни мови, що вивчається, а також поглиблює знання мови, оскільки при цьому відбувається процес запам'ятовування лексики. Поряд з формуванням активного словника школярів формується так званий пасивно-потенційний словник. І важливо, що учні отримують задоволення від такого виду роботи.(додаток 6)
Урок-свято . Ця форма уроку (особливо у молодших школярів) розширює знання учнів про традиції і звичаї, що існують в англомовних країнах і розвиває у школярів здатність до іншомовного спілкування, що дозволяє брати участь в різних ситуаціях міжкультурної комунікації. А ще – це є великою позитивною мотивацією (додаток 7).
 Урок – інтерв'ю. Навряд чи варто доводити, що надійним свідченням освоєння досліджуваної мови є здатність учнів вести бесіду з конкретної теми. В даному випадку доцільно проводити урок-інтерв'ю –  своєрідний діалог з обміну інформацією. На такому уроці, як правило, учні оволодівають певною кількістю кліше і користуються ними в автоматичному режимі. Підготовка і проведення уроку такого типу стимулює учнів до подальшого вивчення іноземної мови, сприяє поглибленню знань в результаті роботи з різними джерелами, а також розширює кругозір.(додаток 8)
Урок-есе. Сучасний підхід до вивчення англійської мови передбачає не тільки отримання якоїсь суми знань з предмету, але і виробленню власної позиції, власного ставлення до прочитаного: роздум, співпереживання, сполучення свого і авторського "я". На уроках англійської мови учні аналізують обрану проблему, відстоюють свою позицію. Учні критично оцінюють прочитані твори, письмово викладають думки відповідно до поставленої проблеми, відстоюють власну точку зору та усвідомлено приймають рішення. Така форма уроку розвиває психічні функції учнів, логічне та аналітичне мислення і, що важливо, вміння мислити іноземною мовою (додаток 9).
Урок-мюзикл. Урок-мюзикл сприяє розвитку соціокультурної компетенції та ознайомленню з культурами англомовних країн. Методичні переваги пісенної творчості у навчанні іноземної мови очевидні. Відомо, що в Древній Греції багато текстів вчили співом, а в багатьох школах Франції це практикується зараз. З власного досвіду, завдяки співу на уроці створюється сприятливий психологічний клімат, знижується втома, активізується мовна діяльність. У багатьох випадках він служить і розрядкою, знижує напругу і відновлює працездатність учнів.(додаток 10)
Урок з використанням ІКТ. Нетрадиційні форми уроку іноземної мови зараз неможливі без використання інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ), що дозволяє: стимулювати інтерес учнів до вивчення іноземної мови на уроці нетрадиційної форми; сприяти розвитку пізнавального і комунікативного інтересу, прагнення до самостійної роботи з оволодіння іноземною мовою як на уроці, так і в позаурочний час, дозволяє диференціювати навчання і служить одним учням для ліквідації прогалин у знаннях, а іншим для розширення своїх знань, сприяє більш глибокому і усвідомленому сприйняттю нового матеріалу, формує навик інтегрованого застосування знань іноземної мови та інформатики. У своїй практиці використовую комп’ютерні програми , презентації , електронні енциклопедії та словники (додаток 11).
Урок - КВК. Насамперед сприяє формуванню самостійності мислення, стимулює розвиток творчих здібностей, а також розширює кругозір. Дух змагання впливає на всіх. На таких уроках дивлюся і не впізнаю своїх учнів: стільки горіння, бажання перемогти бачу в їх очах. Тут же коригується мовленнєва діяльність окремих учнів, якщо вона не узгоджується з загальною думкою команди. (додаток 12)
Урок – рольова  гра. Одним з ефективних способів створення ситуації, що сприяє говорінню, є рольова гра. Рольова гра має найбільш точну модель спілкування, оскільки в ній передбачається наслідування природної ситуації, має більші можливості мотиваційно – спонукального характеру, емоції, пов'язані з певними фразами або ситуацією, створюють прекрасні умови для запам'ятовування матеріалу, сприяють формуванню навчального співробітництва і партнерства, розвитку мотивації спільної діяльності і передбачають посилення особистої причетності до подій. (додаток 13). Розроблена серія уроків іноземної мови під час вивчення теми:
1.     Урок вивчення нового лексичного матеріалу (Додаток 5) – використовуються комп’ютерні програми, мультимедійні презентації, Інтернет, аудіо-відеозаписи.
2.     Урок вивчення граматичного матеріалу (Додаток 8) - використовуються комп’ютерні програми, мультимедійні презентації, Інтернет, електронний підручник.
3.     Урок розвитку навичок читання (Додаток 2) - використовуються комп’ютерні програми, Інтернет, електронний підручник, аудіо-відеозаписи.
4.     Урок розвитку навичок аудіювання (Додаток 11) - використовуються комп’ютерні програми, мультимедійні презентації, Інтернет, аудіо-відеозаписи.
5.     Урок розвитку навичок мовлення (Додаток 13) - використовуються мультимедійні презентації, Інтернет, аудіо-відеозаписи.
6.     Урок розвитку навичок письма (Додаток 9) - використовуються комп’ютерні програми, мультимедійні презентації, Інтернет.
7.     Урок контролю навичок (Додаток 3, 7) - використовуються комп’ютерні програми, мультимедійні презентації, Інтернет, аудіо-відеозаписи.
Для подання матеріалу і проведення уроку необхідно використовувати: мультимедійні презентації (вчителя і учнів), комп’ютерні програми, Інтернет-ресурси, електронні підручники та енциклопедії.

ІІІ. Висновки та рекомендації.
Результати роботи доводять ефективниість використання нестандартних форм уроків англійської мови.  Учні демонструють стабільні результати під час проведення контрольних робіт, державної підсумкової атестації , беруть участь в олімпіадах, конкурсах, вирізняються достатнім рівнем комунікативності.
Побудована система пошуково-дослідницької діяльності школярів в області мовознавства в процесі підготовки до участі в роботі МАН  [додаток14]; розроблено серії уроків та позакласних заходів з використанням інформаційних технологій, у школі створено кабінет іноземної мови, який є творчою лабораторією учнів та вчителів. 
Запропоновані вчителем форми нестандартних уроків з використанням ІКТ, інтерактивних методів, сугестивної технології вимагають від учителя тривалої попередньої підготовки, але і користь від таких уроків очевидна. Зафіксована позитивна динаміка розвитку пізнавального інтересу учнів до вивчення англійської мови. (додаток 15,16, 19)
 Даний досвід роботи забезпечує:
- реалізацію особистісно-діяльнісної спрямованості навчально–виховного процесу ;
- оптимізацію та активізацію навчального процесу, показує цікаві і захоплюючі грані уроків англійської мови;
- розвиток пізнавальної активності, творчої самостійності учнів на уроках;
- суттєвий резерв підвищення ефективності навчально-виховного процесу та взаємодії і взаєморозуміння між учителем і учнями;
- формування лексико-граматичних навичок мовлення;
-.розвиток комунікативно-когнітивних умінь та соціокультурної компетенції учнів.
Рекомендації щодо впровадження досвіду в масову  педагогічну практику: Досвід може бути використано під час уроків іноземної мови, позакласних і позашкільних заходів, мовних таборів[додаток17,18] .

 Нетрадиційні форми проведення уроків дають можливість не тільки підняти інтерес учнів до досліджуваного предмета, а й розвивати їх творчу самостійність, навчати роботі з різними джерелами знань.

Немає коментарів:

Дописати коментар